Kongresszus
után - a változások folyamatában Kisgyermeknevelők
ajánlásai Fokozott szükség
van a társadalmi felelősség területein a valós megvalósításokra:
minden állampolgár a maga területén, tevékenységeinek fókuszában
a gyermekek mindenek felett álló érdeke jegyében
hozzon döntéseket, tegyen meg intézkedéseket. A politikusok jobban
támaszkodjanak döntéseik folyamataiban, véleményalkotásuk során
a pedagógusok, a nevelők, az oktatók szakmai tudására, tapasztalataira,
egyúttal a szülők bevonására, partnernek tekintésére nagyobb
és célzottabb hangsúlyt kell fektetni a kompetenciák határainak
összemosása nélkül. A hazai nevelésügy jövőképében a különböző régiókban élő gyermekek helyzetének és a rájuk ható külső hatások pontosabb ismerete, valamint az európai uniós határozatok több területen is kapják meg azt a hangsúlyt, odafigyelést és valós támogatást, amire szükség van:
Részletesebben egy-egy területről
A hátrányos helyzetűeknek pedagógiai támogatása markánsabban körvonalazódjék. A 3 éves kor előtti nevelés hatékony támogatásával több szociális hátrány megelőzhető. Szükség van a családok támogatására a szociális szolgáltatások, a bölcsődék, a védőnői hálózat közös együttműködésére. Pontosan a korai alapozó időszak marad ki, ha csak az óvodai nevelés időszakával foglalkozunk. A kidolgozás előtt álló „Új Nemzedék Jövőjéért Program” (2012-2016) cselekvési tervének összeállításában, majd megvalósításában kapjon kiemelt szerepet a kisgyermekkori fejlesztés (0- 3- 6- éves korig) és e fejlesztési terület költségvetési háttere is. A korai hátránykompenzáció - a családok számára differenciált megoldásmódokkal - kapjon nagyobb, és a pedagógiai lehetőségeken túlmutató társadalmi segítséget és elismertséget és kapja meg a feladat ellátásához szükséges képzett szakembereket is. Az
esélykülönbségek csökkentésére a 3 éves kortól kötelező
óvodai nevelés feltételeinek megteremtésével válhat csak valóra. Az
SNI-s gyermekek befogadása az intézmény Alapító Okirata szerint
történjen speciális szakemberek, asszisztensek biztosításával,
segítségével, a szakmai, szakmaközi együttműködés
és a tárgyi feltételek megteremtésével. A
tehetséggondozás fejlesztő-differenciáló megvalósítása a
helyi nevelési-, pedagógiai programok tartalmában kapjon megfelelő
- nem alábecsült és nem túlzott - hangsúlyt a gyermeki igények
és szükségletek egyéni mérlegelése szerint. A kisgyermekkori tehetséggondozás
markánsan eltér a későbbi életkorok tehetséggondozó megoldásaitól,
ennek szakmai kultúrája épüljön be a gyakorlatba. Minden pedagógusképzés
tematikáját dolgozzák át, egészítsék ki a tehetséggondozás
szakmaspecifikus vonatkozásaival is. Az
esélyteremtés része a szegregált és az integrált nevelés
egyaránt. A személyhez és a családhoz illeszkedő megoldásmódok,
a rugalmas átjárható formák jelentik a tényleges esélyteremtést
a pedagógia terén. A kreativitás, a művészetpedagógia, a szülők
és gyermekek közös tevékenységbázisa szintén az esélyek egymáshoz
közeledését segíti. A
kisgyermeknevelők, a pedagógusjelöltek felvételekor a pályára
való alkalmasság vizsgálatánál a szerepvállalás kritériumai,
és egyéb tartalmak kapjanak nagyobb szerepet. A
pályára készülő hallgatók részére az innovatív megoldások
kerüljenek be az elméleti és a gyakorlati oktatásba. Ez és az Uniós
képzések együtt segítik az innovációban történő folyamatos
lépéstartást. Tudatos,
tervezett legyen - már a jelenben is - a gyermekek, a tanulók, a hallgatók,
a nevelők, a pedagógusok, az oktatók mentálhigiénés
egészségmegőrzése. Csak így valósulhat meg az igazán kompetens,
kreatív, rugalmas, szabadságával élni tudó és a jövőt sikeresen
építeni képes állampolgárok nevelése. Összegzésképpen: Az egységes
irányítás, a standard ellenőrzés és az intézményi önállóság,
egyéni arculat megőrzésének egyensúlyára kell törekedni. A szülői
partnerség és az intézmény irányításának aktívabb, a kompetenciákat
és az együttműködés területeit körülhatároló megoldások kidolgozására
van szükség. A hazai kisgyermekellátás protokolljának egységes szemléletbe ágyazása elengedhetetlen. A sokszínű ellátási formákat a gazdasági helyzet indokolttá teszi, de a pedagógiai képzettség terén nagyon nagyok a különbségek, ez indokolja az egységesítés laza formáját.
A nevelés
közügy, amelyben a siker kulcsa a kiegyensúlyozott,
gyermekére figyelő szülő és a
megbecsült, jól képzett, kreatív együttműködésre képes
kisgyermeknevelő. 2011-05-24 |